Bryggen i Bergen - ikke lett å være turister

Hei hei. Jeg forsetter med bildene fra Bergen. Tenk deg turister og da mener jeg sikkelige turister som aldri har satt sine ben på bryggen før. Vi lette nemlig etter en buss/bane eller noe som kunne ta oss til bryggen. Vi syntes det var så rart at det skulle være så vanskelig å komme seg til et så kjent sted. Så vi begynte å spørre de innfødte om det gikk noen buss eller bane til brygga. De fleste skjønte ikke hvorfor i al verden vi skulle ta buss dit og så nesten litt forvirret ut. Da begynte vi virkelig å lure. Ett så kjent sted også vet ikke folk om det går buss dit engang. Så merkelig tenkte vi og spurte enda flere. Til slutt var det en som sa: men dere kan jo bare gå dit. Det er jo rett borti der. Vi bare hæ, er det så nærme? Ja er bare et par minutter den veien. Vi følte oss nå veldig smarte der vi takket for veibeskrivelsen og fant ut at det faktisk var rett borti der. Ikke rart det ikke gikk buss eller noe, vi var jo like ved. Vi hadde tatt banen nesten helt bort uten å vite det.  Vi var virkelig turister den dagen. Vi trodde nemlig det var et stykke unna og skjønte ikke hvorfor det ikke gikk buss. Men kanskje ikke så rart når vi var så nærme. Hadde vi bare vist. Ikke rart folk så forvirret ut, de trodde sikkert vi tullet med dem eller noe.

Her blir jeg lurt opp en trapp. For nok en gang slår turistene til igjen. De sa at det sto Italiensk på et skilt som pekte oppover. Så da trodde de jo automatisk at det var et spisested. Så jeg ble dratt opp for å finne det. Ok så gikk jeg frivillig da. Vi lette og lette der oppe i endre etasje. Men det var jo ikke så mange andre der, faktisk ingen andre. Noe som også var merkelig siden vi var jo sikker på at det var et spisested. Jeg mener det burde jo ha vært noen sultene folk der. Men vi fant det ikke. Vi så på alle dørene helt til vi fant en der det sto: vil du lære Italiensk. Det var språkkurs og ikke et sted å spise. Så vi hadde nok en gang misforstått. Ikke lett å være turist i sitt egent land. HAHA!

Vi fant et sted å sette oss, jeg tok en brus. Noe som viste seg å være et bra valg for de to andre kjøpte iscaffe/frappe. Jeg også hadde lyst på det, men gikk for brus. Det skal nevnes at jeg liker kaffe, men de to andre liker ikke kaffe. De liker iskaffe og frapper som ikke smaker så mye kaffe. Tenkte det var greit å vite før jeg forteller videre. Uansett de bestilte, men ingen av dem likte det noe særlig. Det smakte rett å slet for mye kaffe. Jeg smakte på Marius sin og bekreftet at det smakte veldig mye kaffe til å være iskaffe eller frappe (husker ikke hva den ble kalt, la oss kalle det en frappe) Men for min del var den ikke så ille, men igjen så liker jeg den smaken. De vurderte å klage eller å si ifra og til slutt gikk dem inn og sa ifra. Det viste seg at dem hadde glemt å putte noe oppi, så dem skulle komme med nye. Da ble dem lettet for da var det en forklaring på smaken. Men så viste det seg at det var tomt for det dem trengte så de måtte improvisere. Denne gangen sa dem også at hvis det ikke var noe godt kunne dem få pengene igjen. Denne gangen synes de det var litt bedre men fortsatt ikke godt nok. Men de ville nok ikke klage mer og bare drakk den.

Det var forresten tivoli i byen, noe vi testet ut på 17 mai. Moro.

Så det var tre historier om bryggen i Bergen fortalt av turist. Veldig moro selv om ikke alt gikk på skinner den dagen, men som jeg pleier å si så er det sånt det blir historier av. Så vil du ha en ny historie eller oppleve noe du kommer til å huske lenge så er det jo bare å være turist i en ny by. Du trenger ikke å reise så langt engang, bare et nytt sted så er historiene i gang.

Har du noen turist historier?

Instagram it sommer

Instagram it, et innlegg der jeg deler noen av bildene fra Instagram. En fast ting jeg gjør en gang i blant. Denne gangen er bildene fra i sommer. Flere bilder og mer om bildene kan du lese på Instagram. Det er bare å trykke på bildene. Noen av de ser rare ut her på bloggen, bare å trykke på dem så ser du hvordan de egentlig er.

Noen av bildene har du kanskje sett før, for har skrevet om noe av det her på bloggen før. Jeg vil gjerne se dine bilder så skriv hva du heter på Instagram i kommentarfeltet.

Mot i brøstet og Medaljer

Mot i brøstet, serien jeg har sett siden jeg var liten. Jeg synes det var så morsomt og ser den selv den dagen i dag. Derfor ble jeg så glad når dem skulle gi den ut igjen. Jeg fikk nemlig aldri skaffet meg dvd ene og det har jeg angret på i flere år. Men nå har jeg dem endelig selv og slipper å låne. 16 discer med underholdning og hvem vet hvor mange ganger jeg allerede har sett episodene haha. Jeg var kanskje ett år når det kom ut og vet ikke når jeg begynte å se på det men det var tidlig tror jeg for husker tv reklamen om vhs den dagen i dag haha. Helt utrolig. Nå er det ikke alt for lenge til showet dems heller og det skal jeg selvsagt på. Håper å få tak i kopp osv der, ser dem gar begynt å selge det alt. Men vil helst kjøpe på showet hvis det går an, noen som vet?

Ellers hadde jeg en bursdagsfeiring forrige helg. Veldig gøy. Vant den ene quizen og fikk en sjokolade medalje. Fikk også en det sto happy birthday på. De hadde jeg på meg på byen og tenkte ikke noe over det (hadde blitt så vant til at dem hang der) Så viste det seg at det hadde vært noe løpe greier og folk var så fulle at dem gratulerte meg med det. De trodde nok at jeg hadde vunnet medaljene ved å løpe haha. Det er sjokolademedaljer og ikke nok med det men det sto happy birthday på den ene. Så fikk meg en god latter.

En spontan teltur

Jeg har savnet å sove i telt siden 2015. Eller jeg har vel hatt en natt eller to i telt siden tror jeg. Men nå ble det altså en etterlengtet telttur. Faktisk en ganske spontan tur. Bare et par dager før avreise kom iden. Vi valgte å ikke reise så langt denne gangen og valget falt på en camping som ikke var så langt unna og hadde strand. Så det ble bading. Det er bål forbud så det ble vannkoker istedenfor. Rett i koppen ble frokost. Det var også mulig å kjøpe mat der så ble en burger også. Vi møtte på kjentfolk og hadde en hyggelig tur. Jeg hadde det i hvert fall gøy. Vi gjorde noe jeg ikke har gjort før og det hadde ikke de andre heller. Nemlig drikke alkohol i telt. Det er da man innser hvor kjekt det er med bord og stoler haha. Vi satt på luft madrasser og holt drikke i hånden og skulle vi helde oppi for eks så samarbeidet vi om å holde og helle. Ettervært ble det to madrasser oppå hverandre og de satt og balanserte på dem. Det ble en morsom og hyggelig kveld/natt. Med en natt tur før vi sovnet. Dagen etter ble det bading og chill på stranden. Men vannleken frys. Altså en lek som er inspirert av inpro. Veldig gøy. Det ble også vannsklie og brettspill på kvelden.

Siste dagen når vi våknet så hadde det regnet inn i lavvoen (for det var det vi sov i) Mellom duken og selve lavvoen hadde det rent inn vann. Så vi ble vekt av ei som sa: Vi har et stort problem. Heldigvis var vi tørre og vi sov jo på luftmadrasser så hadde det kommet mer hadde vi flyttet rundt akkurat som brus flaskene gjorde.Det er sånn det er å være på tur og for meg var ikke dette så krise og jeg fikk faktisk sikkerlig tur følelse. Men tror ikke alle var enige der, men jeg har opplevd så mye sånt før. Ikke å våkne i vannet, men sett andre gjøre det og hatt oversvømmelse i fortelt osv. Jeg hadde heldigvis de fleste tingene mine i bilen (noe jeg pleier å gjøre på telttur) Så mine ting var tørre bortsett fra madrassen da og den til å ha soveposen i. Så puttet den i en pose istedenfor. Bilden ble delt inn i to områder. En til tørre ting og en til våte ting. De våte ble plassert i bagasjen og resten inni bilen. Den tørre sonen som vi kalte det.

Er det en ting jeg angrer på så et det at jeg ikke tok inn de klærne vi hadde hengt til tørk. For de var fortsatt på bilen og hadde blitt kliss våte. Heldigvis var det bare badetøy og et håndkle så var ikke noe krise. Bare litt komisk. Den værste delen var å pakke sammen lavoen og helle av vann. Men det gikk dessverre litt verre med tingene til ei annen, hun hadde alle klærne og alt i teltet. Resten av dagen hennes gikk heller ikke på skinner. Men dette er sånne ting det blir minner av pleier jeg å tenke da. Ikke alle synes det er så gøy der og da men senere så blir det en tur man sent glemmer.

Jeg tok så lite bilder og planen var å blogge i teltet, men jeg glemte det hele og hadde en fin tur istedenfor.

Har du vært på telttur i det siste?